V současné době je ochrana proti spamu zajišťována centrálně pomocí systému Barracuda Email Security Gateway, který kontroluje všechny e-maily přicházející na VŠCHT Praha z internetu.
Princip a pravidla kontroly elektronické pošty jsou následující
Každá zpráva příchozí z internetu je kontrolována na přítomnost spamu a na přítomnost škodlivého kódu.
Postupuje se dle pravidel:
- Není detekován spam ani škodlivý kód – zpráva je doručena příjemci (příjemcům).
- Při detekci spamu je zpráva doručena do serverové složky Nevyžádaná pošta v poštovní schránce uživatele.
- Při detekci škodlivého kódu (vir, malware) ve zprávě je tento kód smazán a zbytek zprávy je doručen příjemci opět do serverové složky Nevyžádaná pošta. Do zprávy je vloženo upozornění, že došlo ke smazání nebezpečného obsahu.
- Při detekci nedovolené přílohy je postupováno jako při detekci nebezpečného kódu.
Nedovolené přílohy jsou definovány jako spustitelné soubory nebo skripty. Jedná se o především o soubory s příponami .exe, .bat, .com, .cmd, .msi, .msp, .vbs, .wsf, .pif, .jse apod.
Do zprávy je vloženo upozornění, že došlo ke smazání nedovoleného obsahu. - Zprávy starší než jeden měsíc jsou ze složky Nevyžádaná pošta na poštovním serveru automaticky odstraněny.
- Pokud máte aktivovanou službu "Přesměrování pošty po opuštění školy (absmail)", tak prosím berte na vědomí, že emaily, u nichž je detekována přítomnost škodlivého kódu či jsou podezřelé jako spam, jsou smazány a nejsou přeposílány dále na Váš soukromý email.
Doplňkové informace a tipy k nastavení ochran
Na straně serveru (konfigurovatelné přes OWA) by v nastavení dostupném přes "Možnosti" mělo být v Pošta / Účty / Blokování nebo povolení být nastaveno "Automaticky filtrovat spam". Toto je výchozí nastavení.
V programu MS Outlook doporučujeme v nastavení "Nevyžádané pošty" v "Možnosti" používat volbu "Bez automatického filtrování".
Toto minimalizuje riziko falešných pozitiv, kdy je jako spam označen i email zaslaný v rámci vnitřní sítě přes protokol smtp.