Tímto termínem rozumíme způsob připojení MS Outlooku k Exchange serveru, který umožňuje naplno výužít možností poštovního serveru a Vaší poštovní schránky (kromě standardního příjmu a odesílání zpráv také využívání globálního adresáře uživatelů, ukládání kontaktů na straně serveru, okamžitý příjem zprávy po doručení na server, nastavení pravidel na straně serveru atd.).
Klienti, kteří tento přístup nepodporují, musí použít připojení pomocí protokolu SMTP a POP3/IMAP.
Současná verze serveru umožňuje tento režim použít pouze s Outlookem verze 2010 a vyšším.
Pro jeho použití není nutná VPN.
Příklad nastavení připojení
Ačkoliv logika nastavení připojení je podobná, vzhled dialogů se může mezi jednotlivými verzemi verzi MS Outlooku mírně lišit.
Doménový počítač a uživatel přihlášený do domény VSCHT.CZ
Pokud chcete nakonfigurovat poštu na Exchange server pomocí Outlooku a využíváte pro přihlášení do PC svůj doménový učet, probíhá vše automaticky a Outlook si při prvním spuštění vyžádá jen "oční kontrolu" Vašeho jména, kdy stačí kliknout na tlačítko Další a poté Dokončit. Průvodce lze také vyvolat přes Ovládací panely --> Pošta --> E-mailové účty.
Na uvítací obrazovce pokračujte tlačítkem Další.
Na dotaz, zda chcete konfigurovat e-mailový učet, vyberte možnost Ano a pokračujte tlačítkem Další.
Díky přihlášení do PC doménovým účtem proběhne autodetekce všech nastavení. Uživatel kotroluje pouze správnost údajů. Pokračujte tlačítkem Další.
Konfigurace účtu je hotová. Pokračujte tlačítkem Dokončit.
Konfigurace při přihlášení jiným než doménovým účtem
Konfigurace Exchange serveru v MS Outlook při použití nedoménového (lokálního) účtu vyžaduje zadání uživatelského jména ve tvaru emailové adresy a hesla(dvakrát). Zbytek nastavení zařídí autokonfigurační mechanismus.
Konfigurační proces se stejně jako v případě doménového účtu vyvolá prvním spuštěním Outlooku nebo přes Ovládací panely --> Pošta --> E-mailové účty.
Do pole emailová adresa zadejte uživatelské jméno do počítačové sítě ve tvaru login@vscht.cz a poté dvakrát heslo.
Následně vyčkejte na proběhnutí konfiguračního procesu.
Možná bude nutné potvrdit, že autokonfigurační server může nakonfigurovat účet.
Název serveru by měl být autodiscover.vscht.cz.
Poúspěšném proběhnutí konfiguračního procesu tlačítkem Dokončit ukončíte průvodce.
Následně by mělo dojít ke startu Outlooku a otevření Vaší schránky.
Je možné, že budete znovu dotázáni na heslo k Vaší emailové schránce.
Toto buďto můžete uložit nebo zadávat při každém spuštění programu.
Různé typy ukládání pošty v režimu Exchange serveru
- Ukládání na server: Standardně se pošta ukládá na server. Výhodou tohoto způsobu ukládaní je dostupnost pošty odkudkoliv - k poště se můžete připojit i z jiného počítače pomocí jiného MS Outlooku nebo pomocí Outlook on the web.
Velikost poštovní schránky je ale omezena. Při dosaženi 90% je uživateli zaslán Varovný e-mail, že je schránka téměř plná. Při zaplnění 95% již nelze poštu odesílat. Při úplném zaplnění ani přijímat. - Ukladání pomocí osobních složek: MS Outlook umožňuje vytvoření souboru osobních složek na Vašem počítači. Jedná se o soubor s koncovkou PST, který je uložen ve složce Vašeho profilu v počítači. V jednom souboru jsou pak uloženy všechny mailové zprávy včetně kontaktů. Pokud vytvoříte soubor osobních složek (Soubor --> Nastavení účtu --> Nastavení účtu --> Datové soubory --> Přidat) a zvolíte ukládání pošty do osobních složek (Soubor --> Nastavení účtu --> Nastavení účtu --> Datové soubory --> Osobní složky --> Nastavit jako výchozí) pošta se začne doručovat do počítače. Z pravidla tato operace vyžaduje restart aplikace Outlook.
Veškerá pošta je pak stažena do Vašeho počítače a nelze na ní již od jinud přistupovat!
Výhodou osobních složek je vetší prostor pro zprávy. - Kombinace ukládaní na server a osobních složek: poslední možnost kombinuje výhody obou předešlých. Vytvoříte si soubor osobních složek, ale poštu necháte doručovat na server. V levé části MS Outlook ve stromové struktuře vidíte poštovní schránku i osobní složky. Lze pak jednoduše tahem myši přesouvat e-maily, které nevyžadují, aby byly dostupné na serveru do osobních složek.
V případě problémů nebo dotazů kontaktujte pracovníky helpdesku na lince 3100.